Functieprofiel
Functie- en competentieprofiel van de educatieve medewerker
(leraar basiseducatie) in Ligo Centrum voor Basiseducatie regio Mechelen
Functieprofiel
De educatieve medewerker begeleidt en ondersteunt cursisten bij hun leren vanuit een didactisch model:
gaat op zoek naar het verhaal achter elke cursist (nood aan voeling met cursisten), verkent de leerbehoeften, heeft aandacht voor de perspectieven en leerstijlen van de doelgroep en houdt er rekening mee in de lespraktijk
kiest en formuleert doelstellingen, rekening houdend met het leerplan én de leerbehoeften van de cursisten
selecteert de leerinhouden of leerervaringen, structureert en vertaalt in een samenhangend lespakket
kiest geschikte werkvormen, aangepast aan de groep én individuele cursisten
kiest en ontwikkelt leermiddelen en past ze aan
creëert een veilige, krachtige leeromgeving; stimuleert motivatie en zorgt voor een goede groepsdynamiek
zorgt voor brede evaluatie: evalueert het leren permanent, betrekt cursisten erbij, gebruikt verschillende evaluatievormen,…
maakt lesvoorbereidingen, die aansluiten bij de leerbehoeften van de cursisten en het leerplan
stimuleert cursisten om het geleerde toe te passen in het dagelijkse leven
versterkt de cursisten doorheen hun leerproces
voert de gevraagde cursus- & cursistenadministratie correct uit
verzorgt de eerstelijns leertrajectbegeleiding: in functie van intake, voortgang-, keuze- en psychosociale begeleiding van de cursisten en neemt de nodige acties (geeft de nodige informatie aan externen)
De educatieve medewerker overlegt met collega’s om de werking van het centrum samen te verbeteren:
werkt mee aan de overlegstructuren in het centrum
bespreekt en evalueert groepen en individuele cursisten
werkt mee aan de ontwikkeling van het programma, het leerbeleid, de didactiek, het in praktijk brengen van het beleidsplan van het centrum
stelt zijn expertise ter beschikking van collega’s: werkt mee aan kennisdeling
neemt deel aan extern overleg, als dit past binnen de opdracht
De educatieve medewerker werkt samen met collega’s en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor een goede werking van het centrum:
wisselt materiaal en deskundigheid uit met collega’s
werkt mee aan een ‘cursistvriendelijke’ werking
levert een bijdrage aan een positieve beeldvorming over het centrum
neemt deel aan wervings- en promotieactiviteiten
verdedigt de belangen van de organisatie, de doelgroep en cursisten en vertegenwoordigt het centrum op een professionele manier
ondersteunt en begeleidt (mee) vrijwilligers, stagiairs en (nieuwe) collega’s
werkt samen met externe partners en werkt mee aan de uitbouw van een netwerk, indien dit past in de opdracht
De educatieve medewerker investeert in de eigen ontwikkeling:
- leert van en met collega’s:
- ervaring en materiaal uitwisselen met collega’s
- collega’s ondersteunen bij veranderingsprocessen
- meewerken aan ontwikkelgroepen op sector/centrum-niveau, mee (piloot)projecten uitwerken en implementeren (indien van toepassing)
- participeren in intervisie en peer-coaching
Competentieprofiel
In Ligo werken educatieve medewerkers, administratieve medewerkers , logistieke medewerkers en stafmedewerkers. Van elke medewerker, ongeacht de functie, verwachten we dat hij/zij beschikt over 3 algemene competenties : (1) samenwerken, (2) integer handelen, (3) werk maken van eigen ontwikkeling.
- Samenwerken: elke medewerker van Ligo gaat op een opbouwende, betrokken manier met anderen om, toont openheid, interesse en inzet bij datgene wat Ligo wil betekenen en realiseren. Hij/zij levert een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat of aan het oplossen van problemen of conflicten met de mensen waarmee we samenwerken.
- Integer handelen: elke medewerker van Ligo maakt de voorbeeldfunctie naar cursisten dagelijks waar, handelt met beroepsfierheid, correct, legitiem en met zin voor verantwoordelijkheid bij het uitvoeren van taken en opdrachten. Is open, respectvol en transparant in de omgang en communicatie met anderen.
- Werk maken van eigen ontwikkeling: elke medewerker van Ligo toont zich bereid om te leren en om het eigen functioneren steeds verder te verbeteren en mee te groeien met veranderingen.
Daarnaast beschikt een educatieve medewerker van Ligo over 2 functie specifieke competenties: (1) motiveren tot leren, (2) zorgen voor een gunstig leerklimaat.
- Motiveren tot leren: de educatieve medewerker van Ligo heeft oog voor wat cursisten kunnen ontwikkelen: observeert, voelt aan, bespreekt specifieke leerbehoeften, creëert leerspanning, volgt evolutie op en past indien nodig het leerproces aan (stuurt bij waar nodig) om het gewenste leerresultaat te kunnen behalen.
- Zorgen voor een gunstig leerklimaat: de educatieve medewerker van Ligo bouwt een groepssfeer op waarbij cursisten zich veilig voelen en uitgedaagd worden om, zonder angst voor gezichtsverlies, hun comfortzone te verlaten en actief te experimenteren met nieuwe kennis, vaardigheden en attitudes.