De dienstverlening sluit aan bij de behoeften van laaggeletterde volwassenen.
Maak je dienstverlening ook toegankelijk voor mensen die moeite hebben met:
- lezen en schrijven
- digitale vaardigheden
- Nederlands
Hoe je dat doet? Ontdek onze tips!

(H)erken laaggeletterdheid aan het loket
Vang je signalen van laaggeletterdheid op? Ondersteun, leg alles duidelijk uit en verwijs door naar Ligo. Toon daarbij begrip voor gevoelens van schaamte en onzekerheid. Zo voelen mensen zich gezien en gehoord.

Zorg voor offline dienstverlening
Radicaal digitaal is voor 40% van de bevolking niet zo’n goed idee. Er moet altijd een alternatief zijn. (Barometer digitale inclusie, 2024).
Wat kan jij doen?
- Wees aandachtig voor de drempels.
- Kies voor click-call-connect:
- zorg voor een eenvoudige app of website in klare taal.
- zorg dat je telefonisch bereikbaar bent.
- zorg voor fysieke contactmomenten, liefst zonder afspraak en ook ‘s avonds en in het weekend.
- Verwijs door naar de ICT-cursussen van Ligo.


Help jij ook mee aan een digitaal inclusieve wijk?
Digitale vaardigheden zijn onmisbaar. Als lokaal bestuur help je je inwoners mee op de digitale trein. Zorg voor digipunten, digidokters, digilessen, digibanken, digiscans of digitaal inclusieve wijken.