Naar inhoud. Begin van de inhoud.

TOT HIER – Anne

Anne De Loof

Anne

Artistiek en inhoudelijk coördinator van de Batterie. De Batterie is een participatieve kunstpraktijk, we ontwikkelen kunstprojecten met een heel diverse groep mensen en vanuit verschillende disciplines ( theater, film, beeldende kunst,…) 

Website van De Batterie

Bij Ligo werken cursisten en lesgevers samen aan een bijzonder project, in samenwerking met de participatieve kunstenpraktijk ‘ De Batterie’. In 4 werkgroepen – theater, film, en decor en kostuums – wordt er gebouwd aan een voorstelling waarin creativiteit en verbinding centraal staan. Het is een totaalproject dat niet alleen de cursisten inspireert, maar ook een beroep doet op de passie en inzet van de lesgevers. 

Wat dit theaterproject zo bijzonder maakt, is dat we op een heel ongedwongen en creatieve manier werken aan het versterken van de vaardigheden van de deelnemers. Ze leren niet alleen Nederlands op een praktijkgerichte en speelse manier, maar ook belangrijke competenties zoals spreekdurf, samenwerken en leren leren. Het project biedt een veilige omgeving waarin ze zichzelf kunnen uitdagen en groeien, zonder dat het voelt als een klassieke schoolse aanpak. Dat maakt het een unieke meerwaarde.

Vandaag neem ik je mee achter de schermen en maak je kennis met de mensen die dit project tot leven brengen. Eén van hen is Anne De Loof.

De Batterie is een participatieve kunstpraktijk die langdurige artistieke projecten ontwikkelt in Vlaanderen en Brussel. In Ligo zijn we heel blij met hen te kunnen samenwerken. We luisteren en horen graag eens hun kant van het verhaal.

 

Kan je de batterie en jezelf eens heel kort voorstellen?
Ik ben Anne, artistiek en inhoudelijk coördinator van de Batterie. De Batterie is een participatieve kunstpraktijk, we ontwikkelen kunstprojecten met een heel diverse groep mensen en vanuit verschillende disciplines ( theater, film, beeldende kunst,…)

Jullie hebben met ‘de batterie’ al veel projecten op poten gezet. Ik zie dat de batterie verbindt, confronteert, verbeeldt en realiseert, hoe kan je dit vertalen naar het theaterproject van Ligo ?
In alle projecten is de verbindende factor heel cruciaal. We merken dat het samenwerken aan een gemeenschappelijke realisatie werkt. Ook in ’Tot hier’ komen de cursisten samen met een gemeenschappelijk doel en niet vanuit het ‘verschil’.
Het werken vanuit de kunsten heeft een grote meerwaarde, in dit project staat niet enkel de verbale competenties centraal maar komen ook de andere talenten naar boven. De deelnemers ontdekken zichzelf en de ander op een andere manier, wat een groei met zich meebrengt en ook soms een nieuwe groepsdynamiek.

We confronteren de cursisten met nieuwe talen, nieuwe kunstvormen en gooien zo de poorten open naar de verwondering, ontdekking en vooral veel goesting!
In elk project zoeken we ook de weg om met de deelnemers samen het proces van onderzoek en verbeelding te doorlopen. We kiezen ervoor geen hapklare trajecten aan te bieden en stimuleren hen in het mee onderzoeken, nadenken en verbeelden van hun ideeën. Door het samenwerken aan de gemeenschappelijke realisatie samen met de begeleidende kunstenaars willen we de deelnemers het geloof in zichzelf en de trots op hun theatervoorstelling in de kijker zetten. 

Hebben jullie lang moeten nadenken om samen te werken met Ligo? Wat heeft jullie getriggerd?
Eigenlijk niet. Het leek ons een project ‘op het lijf geschreven’. We kregen de tijd en ruimte om het project participatief op te bouwen, het inhoudelijke en artistieke luik procesmatig te laten groeien en te werken met een zeer diverse groep deelnemers. We waren meteen enthousiast!

Is het de eerste keer dat jullie met deze doelgroep samenwerken?
Het is de eerste keer dat de Batterie en Ligo samen een project ontwikkelen op deze manier, maar in vorige projecten werden soms wel cursisten van Ligo aangesproken om deel te nemen ( vb buurtprojecten). De Batterie werkt wel heel vaak met Okan groepen en in alle projecten van de Batterie zetten we sterk in om ook die mensen te bereiken die anders moeilijker intekenen op kunstprojecten of buurtinitiatieven. Inclusie is dan ook één van de pijlers van de Batterie. 

Wat hoopt de batterie hiermee te bereiken? Wat is jullie einddoel ? Wat wil je dat de deelnemers ervaren, leren?
Een grote trots, het ontdekken van het eigen kunnen, het groeien in het zien van eigen potentieel en het versterken van hun eigenwaarde  zijn maar enkele van de belangrijke doelen. Maar vaak merken we achteraf dat de langdurige projecten ook een sterke impact gehad hebben op de deelnemers. Ze worden deel van een grote dynamiek en geloof in de dingen en dit maakt vaak een wezenlijk verschil!

Wanneer is voor jullie het project geslaagd? Wat hoop je mee te geven aan de bezoeker?
Het project is voor ons geslaagd als de cursisten met een grote trots op ‘Tot hier’ terug kijken. We voelen dat het project een meerwaarde heeft als de deelnemers de theatervoorstelling als HUN eigen realisatie zien, waar ze samen met vele anderen aan mee werkten en deel van uitmaakten. Uiteraard vinden we als artistieke organisatie ook het resultaat belangrijk en daar zetten we nu ook volop op in!
Aan de bezoeker willen we tonen dat participatie werkt en een grote meerwaarde is, ook in de kunsten. We werken samen aan een voorstelling van en door mensen en dit vertaalt zich in een theatervoorstelling die er staat door authenticiteit en kracht!