Naar inhoud. Begin van de inhoud.

Allemaal digitaal met e-win in Koksijde

Allemaal digitaal met e-win in Koksijde

De digitale wereld verandert snel. Papier wordt meer en meer vervangen door schermen. Moeilijk om alles te blijven volgen, zeker voor wie niet dagelijks met de computer werkt. Medewerkers van Gemeente Koksijde volgden een cursus bij Ligo.

Volgend artikel verscheen in het personeelsmagazine Rocks van gemeente Koksijde.
Dank om dit artikel te mogen delen.

“Voor ons was in het begin alles Chinees”

De digitale wereld verandert snel. Papier wordt meer en meer vervangen door schermen. Moeilijk om alles te blijven volgen, zeker voor wie niet dagelijks met de computer werkt.  Op maandag 4 december strekten 13 medewerkers van gemeente Koksijde hun digitale vleugels, de eerste van verschillende klassen die les krijgen. 3 van die vroege vogels – Frank Goderis (dienst Logistiek), Jo Leeman (team Schoonmaak) en Ann Beun (poetshulp Sociaal Huis) – volgden 8 voormiddagen de cursus e-win. Het personeelsmagazine Rocks van gemeente Koksijde, Rocks, belde hen op om te vragen welke kennis ze bijwonnen.

Rocks: Heb je veel bijgeleerd?

Frank Goderis: “Ja, heel veel. Er waren veel thema’s waar ik al van had gehoord, maar zelf nog niet
mee had gewerkt. QR-codes inscannen met de camerafunctie van je telefoon bijvoorbeeld. Ook hoe je bepaalde apps moet instellen via de Play Store.”
Ann Beun: “Toch wel. Er kwam veel aan bod dat ik nog niet wist. Wat allemaal? Hoe je extra adressen
toevoegt aan je e-mailbericht, hoe je info zoekt op Kick en ook op wat je moet letten wanneer je een
smartphone aankoopt. De verschillen tussen de providers, maar ook waarom je beter geen Huawei
meer aankoopt omdat er geen updates meer zijn voor dat toestel.”
Jo Leeman: “Zeker weten. De app ERA van de personeelsdienst vond ik heel interessant. Ook dat je Tij-dingen online kan lezen en hoe je valse e-mails herkent.”

Rocks: Wat vond je zelf het moeilijkste tijdens de cursus?

Jo: “Toch wel de ERA-app. Heel handig, maar in het begin was het toch wel zoeken.”
Ann: “Alle mogelijkheden die er zijn. Ik heb een iPhone en daar zitten zoveel snufjes op die ik nooit
gebruikte. Soms wist ik wel dat iets bestond – een QR-code bv. – maar gebruikte ik dat niet. Op Kick
raken, was ook moeilijk, met je eigen e-mailadres inloggen, is toch ingewikkeld. Het duurde een paar
lessen voor dat in orde kwam.”

Rocks: Ben je tevreden dat je de cursus volgde? Zou je het aanraden?

Jo: “Natuurlijk. Het was een toffe bende om les mee te volgen en ook de lesgeefster was heel
aangenaam. We hebben zelfs samengelegd om een  boeket bloemen voor haar te kopen. Ze was totaal
verrast en stuurde ons achteraf nog een mail om ons te bedanken en te zeggen welke toffe groep we zijn. Leuk om te lezen.”
Ann: “Het was leerrijk en Liesanne was ook heel vriendelijk en behulpzaam. Ze blijft het uitleggen
tot je het begrijpt. We kregen zelfs huiswerk mee. Ze stuurde een mail met een aantal vragen die we
moesten oplossen door de info op te zoeken.”
Frank: “Zeker. En ik zou de cursus alleszins aanraden aan iemand anders. Niet twijfelen.”

Rocks: Wat vond je de belangrijkste tip?

Ann: “We kregen heel veel tips, maar één van de handigste vond ik de tip om 2 verschillende
bankapplicaties – ik zit bij 2 banken – samen in 1 mapje te zetten. Vroeger moest ik de hele tijd de ene
afsluiten om naar de andere te gaan. Een andere supertip was in verband met mijn schermbeveiliging,
vroeger sprong die na 10 seconden aan. Telkens ik iets wilde tonen aan mijn man, moest ik mijn telefoon ontgrendelen. Via de instellingen staat de beveiliging nu op 3 minuten.”
Frank: “WhatsApp. Ik heb dat nu zelf geïnstalleerd en ik vind dat heel handig. Blijkbaar is het ook een
aanrader om mee te bellen wanneer je buiten Europa bent. Je belt gewoon via het internet.”
Jo: “Ik val in herhaling, maar toch de app van ERA.”

Rocks: Had je al een e-mailadres voor de cursus startte?

Frank: “Die had ik, maar ik kreeg wel enorm veel spam binnen. Soms ook berichten van het werk of de
bank.”
Jo: “Ja.”
Ann: “Nee, ik gebruikte altijd die van mijn man. Soms vergat hij dan iets door te geven… Nu heb ik wel mijn eigen adres, vanaf volgende maand zouden mijn loonfiches daarop moeten toekomen.”

Rocks: Wat kan je al vlot en waarvoor heb je nog hulp nodig?

Jo: “Vlot? Mails openen en bekijken. Er waar ik nog moeite mee heb, is de app van ERA, nog niet alles
lukt even vlot, maar ik kom er wel.”
Ann: “Hoe je een mailbericht op een goede manier opmaakt. Van de aanhef, de onderwerpregel (die
je niet mag vergeten) tot het afsluiten. Je moet er je hoofd bijhouden.”

Rocks: Voel je je nu al zekerder als je met de computer of smartphone moet werken?

Jo: “Toch wel. Ondertussen heb ik zelf gevonden hoe ik kan inprikken via mijn smartphone op plekken
waar geen badge hangt.”
Frank: “Ja. Ik kan meer dan vroeger en het gaat gemakkelijker. Ik weet nu ook hoe een valse e-mail eruitziet.”
Ann: “Ik ook. Je moet wel blijven oefenen. Onlangs schreef ik me – online – in voor de Welzijnsdagen. Vroeger gebeurde dat via mijn diensthoofd. Op het einde van april zal ik zien of ik in de juiste workshops zit. (lacht)”

Rocks: Wat zou je nog graag leren?

Frank: “Ik heb niet direct iets in gedachten. Op het werk heb ik de computer niet veel nodig en ik heb nu
de nodige basiskennis voor thuis.”
Ann: “Met foto’s werken. Een verhaal maken op Facebook of Instagram zou ik nog graag kunnen.”
Jo: “Ik zou graag meer willen weten over het opstellen van mails: hoe je foto’s toevoegt bv. Ik ken nu wel al iets, maar zou nog dieper willen ingaan op dat thema.”

Liesanne van Ligo (de partner die de lessen geeft) neemt je mee in een reis doorheen de digitale wereld.
Wat staat er op het menu?

  • Basisvaardigheden laptop of tablet
  • Installeren van e-mail + leren mailen
  • Gebruik van internet, surfen in Chrome en Safari
  • Apps installeren via Play of App Store
  • Intranet (Kick)
  • ERA, MijnHR en itsme
  • Aandacht voor phishing
  • Wachtwoordbeheer
  • Veilig op het internet